You are hereЕкологічна освіта в дії

Екологічна освіта в дії


 

Зважаючи на загострення глобальної екологічної кризи, пріоритетним завданням сучасної освіти є формування якісно нового суспільства. Людство зможе вижити тільки у разі формування екологічно свідомого суспільства, поведінка і стиль повсякденного життя якого спрямовані на раціональне ставлення до природних ресурсів та їх збереження. Екологічно свідоме суспільство повинно функціонувати на нових засадах і принципах, де збереження природи вважалося б таким же важливим, як і захист власного життя. Таке суспільство не залежить від економічних сплесків та занепадів. Саме на таких засадах сформувалось поняття стійкий або сталий розвиток (англ. – sustainable development). Міжнародне співтовариство наполегливо закликає до переорієнтації всіх сфер освіти на цілі стійкого розвитку.

З огляду на це корисним та важливим для українського суспільства є досвід запровадження освіти в інтересах сталого розвитку в Литовській Республіці. Одне з яскравих вражень щодо можливостей запровадження екологічної освіти залишилося після відвідання Міністерства навколишнього середовища Литовської Республіки. Тут екологічна освіта розпочинається, як кажуть, з порога.  При вході відвідувачі можуть познайомитися з красою та неповторністю литовської природи з висоти пташиного польоту, зокрема помилуватися озерним краєм Литви, національними природними парками Аукштайтії, Дзукії, а також рікою Нямунас (Неман), Куршською косою та заливом, морськими воротами Клайпедського порту. А допомогає в цьому спеціальна конструкція, яка включає телевізор та тумбу, на тумбі (висотою 60-80 см) лежить розкритий фотоальбом, який демонструє  світлини з висоти  пташиного польоту, а вище розташувався телевізор, на якому можна побачити ці ж фотографії з фотоальбому «Небачена Литва» (Neregeta Lietuva), які постійно змінюються.  

В свою чергу національними природними парками можна помилуватися не тільки на світлинах. Діяльність національних природних парків є вдалим прикладом запровадження освіти в інтересах сталого розвитку. Так, дирекції природно-заповідного фонду, співпрацюють зі школами, вчителями, дітьми та їх батьками як на локальному, так і національному рівнях. На базі національних парків на постійній основі діють «зелені школи», Центри відвідувачів (про які ми розповідали в попередньому Щоденнику) мають спеціальні центри для дітей, де за допомогою інтерактивних методів, комп”ютерних технологій та екологічних ігор дитина може самостійно обрати маршрут для відвідування парку, познайомитися з видами флори та фауни, послухати так звані «звуки природи» (птахів, звірів), «поспілкуватися» з ними. Активно використовується в роботі практика «зеленого уроку», коли проводяться змагання між школами, регіонами щодо складання відповідних програм, сценаріїв, уроків, їх безпосереднім проведенням, обранням найкращого уроку на рівні школи, населеного пункту, регіону та країни. Заходи з екологічної освіти можуть тривати від одного дня до тижня, та включати змагання «Як вижити в природі?», «Урок мрії в природі», проведення конкурсу «Пізнай краще природоохоронні території» (має загальнонаціональний характер, спочатку проводяться змагання із визначення рівня знань про національний парк,  поблизу  якого мекшають школярі, переможці цих змагань йдуть на наступний етап, в якому вже треба знати не лише про свій національний парк, а й про інші національні парки країни), відзначення традиційних та релігійних свят (Свято Івана Купала, День жайоворонка тощо), Свято грибів (передбачає збір грибів, облаштування табору відповідно до національних традицій, приготування страв з грибів, продаж грибної продукції тощо). Ще однією успішною практикою, яка об”єднує дітей та їх батьків на шляху екологічного виховання, є  фотоконкурси  «зеленого маршруту», які полягають у  розміщенні родинних фотоматеріалів в журналах про мандри та визначенні найкращої «туристичної родини».

Звичайно краще один раз побачити, ніж почути. З цією метою представники Мінприроди Литовської Республіки та його агенцій презентували учасниками Єврошколи ПРООН «Сталий розвиток. Досвід Литви» приклади навчальних програм, інформаційно-пізнавальні матеріали з розвитку екологічної освіти в інтересах сталого розвитку, природно-заповідної справи та запросили відвідати національні парки, щоб на власні очі побачити екологічну освіту в дії.

Хотілося б  відзначити, що завдяки діяльності проекту з розвитку зеленого туризму в Житомирській області, проекту з поширення можливостей та переваг сонячної енергії за підтримки  Програми малих грантів Глобального екологічного фонду, представники громади                 с.Веприн Радомомишльського району Житомирської області мали можливість провести свої «уроки для сталого розвитку» для школярів з різних регіонів України, зокрема майстер-клас із виготовлення оберегів та композицій із сухоцвітів, під час проведення Всеукраїнського дитячого екологічного форуму «Діти за довкілля: Майбутнє обираємо ми!» в жовтні цього року в м. Сарни. Такі уроки допомогають дітям познайомитися із флорою рідного краю, вивчити корисні властивості деяких рослин, отримати нові знання щодо використання сонячної енергії для сушки сировини, а найголовніше показують, як можна виготовляти оригінальні подарунки друзям та рідним з екологічно дружніх матеріалів. Обереги та композиції можна виготовляти із пшениці, вівса, чебрецю, чорнобривців, кудрявців, настурцій, рути-м’яти, васильків, нагідок, маточника, польових сокирок, лугової материнки, роман-зілля тощо.

Досвідом організації та проведення таких «уроків для сталого розвитку» українські представники змогли поділитися з литовським колегами, та відзначити їх екологічний та навчальний ефекти.

 

 

  

Сайт створено за підтримки Програми малих грантів ПРООН/ГЕФ